הצריף ברחוב הנביאים

הצריף ברחוב הנביאים

מה הקשר בין וגיניסמוס לנשיקה?

יצא לי לשמוע הרצאה על "מחלות וכאב" אצל נשים, ווגיניסמוס הוזכרה שם. 

מה הוא עומד לחדש לי, תהיתי. והרי כבר כתבתי על הנושא הזה (כאבים ביחסי אישות) בכמה פוסטים קודמים (פה ופה) .

אז החידוש היה שוגניסמוס, שאנחנו כבר יודעות שהוא קורה לרוב ממשהו נפשי, לא חייב לקרות ממשהו נפשי "גדול".

אחת הדוגמאות היתה על "נשיקה צרפתית". רובינו גיחכנו. סרייסלי? אבל הוא הסביר את ההיגיון. נשיקה כזו יכולה להיחשב כמעשה דורסני עבור חלק מהנשים: הן לא אוהבות את המגע ואת התחושה הזו בפה ומהצד השני – הגוף שלנו חכם מאוד. 

אז נניח שיש מישהי שלא נהנית מהעניין, אבל איכשהו היא כבר באמצע, והיא לא מסרבת, אז הגוף ייסגר במקום אחר שהוא כן יכול. וככה לאט לאט מתרחש וגינסמוס, לעיתים נקודתי וכשאנחנו "נלחמות" בגוף על בסיס קבוע שלא נותן לא מקו להיות ולהרגיש מה שהוא רוצה, אז תתפתח קרקע לוגינסמוס פעיל. 

נשים לפעמים אומרות לי" "לא יודעת, בפעם מסוימת זה היה לי לא נעים אבל אני לא חווה כאבים אף פעם", אז יכול להיות שזו גם חלק מהתשובה. מכיון שהגוף שלנו הוא מנגנון מתוחכם ורב מערכתי אז הגיוני שהיה משהו בחוויה הכוללת שלא עשתה לך נעים, ושלא הגבת עליה או בעצם אפשרנו את ההמשך של הפעולה הזו ואז הגוף נסגר איפה שהוא כן מצליח. 

צרוף מקרים? או: אין מקרה בעולם כלל

לפעמים אני מקבלת טלפונים. סתם כך באמצע היום וקול שואל אותי אם אפשר לשתף. 

אחרי שהיא סיימה, היא שאלה אותי אם אני רוצה לפרסם את זה ואמרתי לה שזה שלה. ושבדיוק השבוע אני מתכננת לדבר על וגינסמוס, אז היא ביקשה שאכתוב במילים שלי ואפיץ, אולי תבוא מישהי ותזדהה עם מה שהיא עברה ושזה יהיה לה למרפא. 

זה בשבילך פ.  הכל שלך.

הצריף ברחוב הנביאים, סיפורה של פ.

יום אחד עברתי שם. רחוב צדדי שלפתע היה נראה מוכר.
עזבתי את עיר ילדותי לפני 15 שנה, גדלתי, השתניתי, חיתנתי, נהייתי סבתא, אבל הצריף ששינה אותי עדיין קיים.
צריף מפח עם גג אזבסט. 

הצריף של בודקת הטהרה.
זה היה לפני 23 שנה ואני זוכרת את הערב ההוא כאילו קרה היום.
אנחנו נשואים בערך חודשיים, היינו יחד וגילינו כתם קטנטן. 
עוצרים הכל, והוא מתקשר לרב שמייעץ לבדוק אם זה פצע.
אני כולי מכווצת, מכוסה בשמיכה, עומדת בשקט בדירה השכורה שלנו שמקושטת עם הנצנצים והזרים המיובשים מהחתונה וחושבת ששום מדריכת כלות לא הסבירה שבשלב מוקדם וטרי כל כך 'כולם' ידעו שאנחנו יחד. הרב מייעץ ללכת לבודקת טהרה, הגיוני שזה פצע הוא אומר ואז הכל בסדר.

כמה דקות אחרי, ואנחנו עולים על אוטובוס לכתובת שהיא נותנת בטלפון.
שני ילדים, די נבוכים מהמעמד, עוד בקושי מדברים חופשי ובטח לא על הדברים *האלה*.
הוא מלווה אותי במבטו כשאני עוזבת לכיוון הצריף. אין מגע, אין חיבוק, אנחנו ברחוב ולא יודעים מה יהיה "הסטטוס ההלכתי" ואני מפוחדת כל כך.
אני מחכה שם ואין אף אחד, ובא לי לקבור את עצמי מבושה. מניחה שכל השכנים יודעים מה קורה פה. הצריך כמו כל דבר בעיר הזו, הוא מבנה פיראטי שמונח לו בחצר.
אני דופקת ואף אחד לא פותח.
אני מגלה יוזמה ועולה אליה הביתה. מתפללת שאף אחד לא יהיה, שמישהו יהיה, שמישהו יעשה שאעלם אולי. פותחת את הדלת ילדה וצועקת: "אמאאאאאאאאאאא, מישהי רוצה אותך". המשפחה אוכלת ארוחת ערב ומסתכלת עלי ובפעם המאה באותו היום אני רוצה להעלם. בטוחה שעכשיו בכלל כולם יודעים. הרב, הבודקת, והמשפחה הזו. אוף. לפני חודשיים עוד בקושי ידעתי מה זה בעצמי.
היא מזדרזת, שוטפת ידיים ואומרת לי לחכות ליד הצריף. היא עוד דקה מגיעה.
אני נסה על נפשי ומחכה לה ליד הדלת.
היא יורדת אחרי כמה דקות, עניינית.
מי שלח אתכם? את זו שדיברת איתי בטלפון? מה הרב אמר? ואני משיבה על כל השאלות בלחישה.
תעלי על המיטה היא אומרת. על המיטה טישו דק, כזה של שירותים של מוסדות. אני מנסה לא לחשוב על זה. עוד לא ידעתי שכך נראית מיטה של גיניקולוג. זו פעם ראשונה שלי.
וקר שם, והצריף קפוא. והמחשבות והלב שלי גם.
היא אומרת לי לפתוח רגליים ואני מתפללת לאלוקים שהסיוט הזה יגמר.
פתאום אני מרגישה משהו קר למטה, וחד וצובט. אני משתנקת. היא אומרת לי לשחרר.
מה לשחרר אני חושבת. אני בקושי מסוגלת לנשום.
אחרי שתי דקות שבהם אני מנסה במחשבות שלי לרחף למקום אחר היא פוסקת – פצע. הכל טוב. את טהורה. ואני? אני מרגישה כל כך מחוללת.
אני מתלבשת במהירות, ממלמלת תודה ונמלטת.

בחוץ, הוא מחכה לי. חמוד. יש לנו עוד דרך ללכת יחד עד לתחנה חזור הביתה.

נו, הוא שואל?
אני מותרת. אני אומרת לו. טהורה.
ולא מצליחה לומר מילה נוספת.
אני נחנקת, הדמעות זורמות לי.
זה היה כל כך נורא הוא שואל?
ואני עונה לו שאני בחיים לא חוזרת לצריף הזה. ולא מעניין אותי באיזה מחיר. אף פעם.
נו, אבל עכשיו אנחנו יכולים להיות יחד.

ואני חושבת עליו, על בחור הישיבה המתוק הזה שלא מבין מה עברתי עכשיו. את החדירה הזו, הפלישה ללא רשות לגופי ולנשמתי.

בבית הוא מנסה לחבק ואני נרתעת. אין בכלל על מה לדבר.
הלב שלי פצוע.
הכל כואב לי. ואני לא יודעת אם זה אמיתי או שאני באמת מפורקת לרסיסים.
אני מתקלחת מהר, לשטוף מעלי את שאריות הבושה והמגע הצורב ומבטיחה לעצמי לא לעבור ברחוב הזה לעולם.

חודשיים אחרי ועדיין קשה לנו.
שנה אחרי הרופא מאבחן "וגינסמוס".

23 שנה אחרי אני די בטוחה שזה התחיל בצריף.
זה נגמר בינתיים, אחרי דרך ארוכה וטיפולים.
ויש לי בת שניה כבר בשידוכים.
ועוד לא דיברתי איתה על כלום ועל שום דבר.
ואני סבתא.
והיום קפאתי ברחוב.

ולפעמים אני חוזרת לחשוב מה היה קורה אם באותו ערב הייתי מתקשרת לאמא שלי.
נכון, זה דור אחר. 
אבל אולי אם זה היה לגיטימי לשוחח על זה, לא הייתי מרגישה כל כך דפוקה.
אולי לא הייתי מבזבזת כל כך הרבה שנים והסבל של שנינו היה נחסך.

בחרתי לשחרר את הזיכרון.

אני כבר אחרי, אבל רוצה שאחרות ילמדו מזה על גופן ועל נפשן ועל "לדבר" את זה. 

שיח נשי מרפא מעולם לא עשה לי טוב יותר.

אחרית דבר


קודם כל, תודה לפ.

אני רוצה לסיים בשני דברים – 

אחד, לציין שוגיניסמוס נגרם מהמון דברים. יש אחד רגעי, ויש כאלה שהם ארוכי טווח אבל הכי הייתי רוצה לומר שיש טיפול להכל ופשוט חבל למשוך את זה. יש מטפלות נהדרות, יש פיזיוורפיסטיות מקסימות ויש שיח נשי. נצלו את המשאבים הטובים לרשותכן.

השני, זה ציטוט נהדר של יעל שוראקי דנן מכתבה בהארץ.

יעל היא פיזיו של רצפת אגן ועוד מלא דברים טובים ונהדרים. זהו, מכאן אתן לדברים שלה לדבר בעד עצמם:

"אני נמצאת בתוך עולם של וגינות. בווגינה של נשים מסתתר רצפטור החיים שלהן, הנגיעה בווגינה מוציאה פלט של מצב נפשי, כאילו יש שם רצפטורים שבמגע איתם משתחררות כל הטראומות. אחוז גבוה של נשים מסתובבות עם כאבים בנרתיק בזמן סקס והקול הזה מושתק. נשים הולכות לגינקולוגים ומתלוננת על כאבים. הוא בודק, ואומר שהכל תקין. אין הבנה שכאב בחדירה הוא אחד הסמנים לעד כמה אשה מחוברת לרצונות שלה ולא לצרכים של הגבר מולה. בתרבות זה נתפס כאילו שמשהו לא בסדר והיא מיד מקבלת אלחושים ומשחות כדי להקהות את הכאב ולאפשר לה להמשיך 'לתת שירותים'. אני עדיין שומעת פתרונות של רופאים כמו שתי כוס יין או מרחי חומר מרדים, פתרונות שבאים לשרת את הגבר. הווגינה היא שקף לכל ההיסטוריה המינית של נשים, הטרדות מיניות, תסכולים, פגיעות, טראומות. המוח מזהה את המקום הזה שכבר סומן בעבר ויש עליו מעמסה תרבותית עצומה ואז מייצר דלקת או כאב כדי לסמן הסתייגות. והתרבות מסמנת את הכאב הזה כנכות של האשה עצמה. נשים באות אלי עם כאבים עצומים ומרגישות תסכול, עצב, חוסר אונים, פגימות, במקום לראות בזה סימן גופני שבא לשרת אותן, לתת להן פתח לריפוי".

זהו.

אוהבת המון כתמיד,

גילי


השארת תגובה