ספרים חדשים למתבגרות ומתבגרים

ספרים חדשים למתבגרות ומתבגרים

ספרים חדשים גבירותי, ספרים!

השאלות הנפוצות שלכן: 

"איזה ספר מומלץ לבנים שיכין אותם היטב לגיל ההתבגרות?"

"יש לך המלצה לספר עבור בנות בגיל ההתבגרות"?

אז איזה כיף שעכשיו אפשר לכתוב בפשטות –  "כן".

ולפני שאני כותבת, וחסר לכן שתדלגו על זה – בסוף הפוסט יש כללים מה עושים עם הספר. 

ספוילר: לא קונים ונותנים לילדודס. תבטיחי לי שאת לא מדלגת על החלק הזה!!!!

לבת המתבגרת

כשהספר של רבקי יצא – "בואי בתי", קיבלתי איזה עשר פניות בוואטאפ: קראת? מומלץ? לקנות?

אז אני שמחה לומר ש:

1. קראתי. 2. לגמרי מומלץ. 3. ברור שלקנות. ואני מבינה גם למה היה כל ה"הייפ" סביב הספר, הוא לגמרי שווה את זה. 

בואי נתחיל דווקא מהפרטים.

הספר עושה חשק לקרוא אותו: הפורמט הריבועי, העיצוב, הצבעים והציורים של אנאל אחיטוב מוסיפים לו המון תום ומתיקות וזו בחירה מעולה של ציירת. צריך המון כישרון כדי לצייר רחם וביציות בצורה חיננית ולדעת איך לצייר מתבגרת שנראית "מותק", כזו שהבנות יזדהו איתה – לא מושלמת מידי ו"חמודה" כזו. 

רוצות עוד דיטיילס? הנצנצים בכריכה תפסו אותי לגמרי, וזה עדין ומקסים ובטוב טעם. 

ועכשיו לתכלס. התוכן.

הספר רשום כחלופת מכתבים בין אמא של יעלי – המתבגרת, לבין יעלי שגדלה.

המכתבים מובנים, ברגישות עם כל התכנים. וכשאני אומרת הכל, התפעלתי מהכל: מההריון שמוזכר בעדינות וברגישות, מהטמפונים (חכו רגע, יש שם גרסה למי שלא בעניין הטמפונים!) , מהמחזור החודשי, מהחצ'קונים, רגשות שונים, כאבי גדילה. אהבתי ממש. 

מה אפשר להוסיף? כל אמא והעיניים שלה והמקום שלה. אני מן הסתם אשוחח גם על גביעונית וסת (חלקכן יודעות שאני גרופית של העניין) ועל שרשרת הדורות ועל המקום בו הווסת והמחזוריות פוגשת אותנו – הנשים. 

בקיצור, ספר מקסים, ראוי ונהדר. מתאים לכולן: דתיות, חרדיות, חילוניות וכל מה שבין לבין. כתוב ברגישות ובנעימות. 

יש בו עוד חלק מקסים בסוף שזה מעין "יומן פרטי". אזור ריק לרשימות של המתבגרת, תחושות ולבטים שמוסיף נופך של ספר אישי. כן, תשקיעי בספר כזה לכל בת, זו מתנה נהדרת. 

ויש עוד הפתעה! רבקי הוציאה שתי גרסאות. אחת "שמרנית" ואחת פחות. אתן מן הסתם מבינות על מה אני ממליצה ואם יש לכן אישיו עם הגרסה הפחות שמרנית – זה בדיוק הזמן לעבור לכללים, ועדיין, יש נשים שתרגשנה בנוח לדבר על הכל, אבל שזה לא יהיה רשום בספר, כך שהרעיון שיש שתי גרסאות – מבורך. העיקר שתדברי עם המתבגרת.

מה ההבדל בין הגרסאות?

בגרסה השמרנית מתואר מסעה של הביצית ללא קשר להריון. זאת אומרת בסיום ההסבר כתוב "התהליך הזה אינו קורה סתם כך, הוא יאפשר לך בבוא היום להיות אימא". אולם המילה הריון והפוטנציאל של הביצית להפוך לעובר אינו מוזכר כלל.
כמו כן , לא מוזכר נושא הטמפונים ואין שימוש במילה גוזיה/חזיה.

קאפיש?

בקיצור רבקי, עשית כאן עבודה נהדרת. שאפו!

את הספר אפשר לקנות פה: https://boibiti.co.il

ותמסרו לרבקי דש חם ממני.

זוכרות את הכללים, כן? דלגו לסוף.

בואי_בתי
בואי בתי - רבקי פרידמן

לבן המתבגר

"הפלא שבי" – ספרה של אביה שדה, מיועד לילדים באזור גיל עשר+-, ומדבר על ההתבגרות המינית שלהם.

הוא מדבר על ההתבגרות המינית במבט של ילד בן עשר, על הצמיחה, הגדילה, החצ'קונים, המחשבות, הריח 🙂 וכמובן ייצור הזרע. (הספר לא עוסק בקרי לילה/ שפיכת זרע/מגע עצמי).

בסוף הספר יש איורים והסברים מקסימים על הגוף ואיברי המין הגבריים. 

כשנתתי את הספר למתבגרים שלי (אחרי שיחות כמובן ומזכירה שהם יותר גדולים – בני 13 ו-14 וחצי) הם העירו לי שהספר מיועד לילדים קטנים יותר וזה לגמרי מה שאביה מציינת – ספר הכנה לבנים בגילאי טרום התבגרות.

ואם רציתן להבין למה נתתי את הספר למתבגרים שלי? 1. תעברו לכללים. 2. זה היה מדהים לראות איזה שיחה זה פתח עם כל אחד מהם בנפרד, כך שבעייני זה מתאים לכל גיל (אחרי עשר כמובן) בתור עזר לשיח עומק נוסף. 

אהבתי את הגישה, אהבתי את האיורים, אהבתי את השיתוף בחששות, את ההסבר הנהדר על הורמונים והריון בצורה רגישה כל כך ואת זה שהאיורים המפורשים הם בסוף הספר ולא חלק ממנו. יש בכך המון מחשבה על הילדים והדרך בה הם קוראים. 

אפשר לקנות את הספר כאן: https://www.aviya-sadeh.com/

ד"ש לאביה!

והנה הכללים סוף כל סוף.

הפלא שבי
הפלא שבי - אביה שדה

כללים 🙂

זה החלק הכי הכי חשוב. 

  1. לא נותנים ספר למתבגרים לפני שקראתן אותו בעצמכם. אף פעם. אף פעם. תוודאו שאתן שלמות לגמרי עם התכנים, שהכל בסדר לכן וששום דבר לא מציף אתכן. 
  2. הוצפתן? משהו נשמע לכן מוזר? תתחילו לבדוק למה. אם אתן לא מסוגלות לקרוא את הספר או חלקים ממנו בעצמכן או שאתן מסמיקות, זה סימן שהנושא כרגע גדול עליכן (ולא הספר), ואז צריך להתחיל לעבוד. מה זה אומר לעבוד? על הנפש. לקרוא, ללכת לסדנאות, לחפור פה באתר בפוסטים על מתבגרים ומתבגרות, לקרוא על סימני גדילה ועוד עוד. להיות מוכנות. שהנושא יבוא לכן בטבעיות. מה זה אומר בטבעיות? היכולת לומר על פסקה מסוימת שהיא לא מתאימה לי ולנמק בצורה בהירה למה, או לומר שאתן רוצות להוסיף עוד מידע וידע. לא ממקום אמוציונלי ורגשי, אלא ממקום פשוט ובהיר.
  3. ספר זה רק מצע לדיון. ספר אף פעם לא מחליף שיחה. אצלי בבית, באופן אישי, ספר זה סיכום לנושא. דיברנו, שוחחנו, ועכשיו אני מביאה את הספר בתור משהו מסכם. לראות אם יש עוד שאלות, אם יש זווית שיותר מעניינת אותם, אם משהו עורר אצלם דיון. דרך הספר קל לעשות את זה. שאלות מומלצות: מה אתה חושב על הספר? מה היית אומר לסופרת להוסיף? יש קטעים שהיית משמיט מהספר? נניח שאתה היית רושם את הספר, מה היית משנה בו? תתפלאו לשמוע איזה רעיונות מופלאים יש להם ואיך מתפתח דיון בעניין. 
  4. שימו לב מה הטריק שעשיתי בשאלות, ומכאן אנחנו מגיעות לסעיף הבא – אני שואלת על הספר, על ילדים אחרים. משתמשת בעיקרון ההרחקה. קל להם ככה יותר לשוחח. זה לא "הם", זה אחרים, הם בכלל כרגע מייעצים לסופר 🙂
  5. ספר זה רק מצע לדיון. זה אומר שאתם לא חייבים להסכים איתו ואפשר להתדיין איתו עם הילדים. להחליט איך נוח לכם לקרוא אותו. זה לא תורה למשה מסיני. כל אמא יכולה להוסיף, להסכים, להחסיר וזה בסדר. זה היופי במיניות. כל אחת מדברת אותה אחרת. לכל אחד מתאים משהו אחר. כל בית והערכים שלו. ילדים יחשפו מן הסתם גם לערכים אחרים ולכן זה טוב שתראו להם דעות שונות. וזה סך הכל ספר, לא איזה פרוש רשי על בריאת העולם. אתן יכולות לא להסכים 🙂 
  6. תקנו. אל תחכו. אם זה מפחיד אתן – זה בדיוק הזמן לרכוש. תתחילו לברר עם עצמכן למה זה מעורר בכן התנגדות. למה קשה לכן להגיש את הספר לילדים. מקסימום תבואו לסדנה כדי לברר את זה.
  7. אבל גילי, הילדים שלי בני 18 ועוד לא דיברתי איתם. הילדה שלי עוד שנייה מתחתנת! אז אם קראת את הפוסטים הקודמים שלי בנושא, את יודעת שאחת מהשיטות שלי בנושא היא לקנות את הספר "לכאורה" לילדים הקטנים יותר ולהשאיר אותו בסלון או בחדר של המתבגרים. הם יקראו אותו ואת "בטעות" תמצאי אותו ותשאלי אותם לדעתם. שאלות לדוגמה – בסעיף 3. 🙂 

זהו. עד כאן לפוסט זה. 

מחפשת עוד פוסטים בנושא? ממליצה לקפוץ לקטגורית המתבגרים. יש שם המון מידע. 

מחפשות ספרים נוספים? תמצאו בקישור הזה. 

בהצלחה גדולה.


5 תגובות

  1. אפרת פטמן הגב

    תמיד נהנית לקרוא אותך! ותודה על ההמלצות, ככ חשובב! יאללהה שיהיה בשעה טובה💖

  2. אתי רז קראוס הגב

    היי גילי
    איך שמחתי הבוקר!!
    1. שמחתי ממש לשמוע על ההריון!!!!
    2.שמחתי על הפוסט הזה כי יש לי ילדה בת 11 ואני יודעת שתיכף (אם לא התחילו כבר) הלימודים הפרטיים שהן מעבירות אחת לשניה ולכן על הבוקר כבר הזמנתי את הספר!!
    רציתי לשאול – אני קיבלתי וסת רק בגיל 15 ובמשך 3 שנים דאגתי ממש כל הזמן כולל מלא סרטים בראש על כל יום בו הוסת לא הופיעה, הבת שלי רק בת 11 ואם היא תקבל רק בגיל 15 כמוני? לא מוקדם מידי להנגיש את המידע?

    • admin הגב

      קודם כל גיל 11 זה לא מוקדם.
      השאלה באיזה דרך להגיש את המידע.
      ותמיד תזכרי שעדיף שאת תנגישי ולא אחרות .
      תסתכלי בפוסט עם מעיין על המידע.

  3. אילנית הגב

    היי גילי. החל מאיזה גיל שייך לקרוא הספר/חלק ממנו?

    • admin הגב

      של הבנים או הבנות?
      בגדול תשוחחי איתה את קודם. (קראת את הכללים בסוף?)
      ואז הספר מגיע אחר כך. בנות, גיל 10-11 תלוי מאוד בהתפתחות והחברה.
      בנים כנל.
      והכל גם תלוי בבת האישית שלך , מה רמת השיח בינהם לדוגמה.

השארת תגובה