יש חשק, אין חשק: על חשק במערכות יחסים.

יש חשק, אין חשק: על חשק במערכות יחסים.

אם היה לי שקל על כל שאלה בנושא חשק…

זוכרות את משחק הילדות הזה? אוהבת לא אוהבת? אז לפעמים אני מרגישה שנשים מסתובבות עם פרח כזה, שבו הן תולשות עלי כותרת שכתוב עליהם: יש חשק, אין חשק. או שאולי לעלי הכותרת יש רק מסר אחד: אין חשק, אין חשק, אין חשק 🙂 

תנו לי לנסות לסכם את זה במשפט אחד – חשק יש לדברים שנהנים מהם. זה משפט המפתח.
בעצם אולי לא רק, יש עוד משפט חשוב – חשק לא בא לבד. יש פעולות שלא תמיד יש לנו חשק לעשות אותם אבל בסופו של דבר אנחנו מאוד נהנות מהעשייה. אז אלו שני משפטי המפתח וזו כמעט כל התורה כולה. כמעט.

אז ממה נהנים? ואיך מגיע החשק?

חוזרת למשפט הראשון – " חשק יש לדברים שנהנים מהם": מתי בפעם האחרונה היה לך חשק ללכת לרופא שיניים? או לשיחת עבודה? או לביקורת כלשהו? לא ממש, נכון? זה לא אומר שאת לא עושה את הדברים הללו אבל לרוב, את חושבת על לבוא, לסמן V וללכת. וככל שניטיב לסיים את הפעולה הזו מהר יותר – עדיף. לפעמים את תיזמי את הדברים רק כדי שלא יתפתח נזק משמעותי אח"כ. שיננית לדוגמה. לא נעים, לא נורא. V והלכנו.
נשמע מוכר? אפשר להקביל? אם זה מרגיש בינכם כמו שיננית או רופא שיניים או אפילו רק שיחת "עבודה , אז למה שיהיה לך חשק? את הרי סה"כ בת אדם שפויה ונורמלית ואף אחת לא מתנדבת ללכת לרופא שיניים מיוזמתה. רובינו לפחות. ואגב, בטח ובטח כשמעורב כאב. כאב לא עושה טוב לאף אחת. גם אם הוא קטן ולא היסטרי, גם אם את משכנעת את עצמך שזה אוטוטו עובר, זה עדיין כאב. למה שתרצי לגרום את זה לעצמך? ועזובנה כאב, אם זה לא כיף, אז למה? ולמה? 
זה היה קצת פשטני אז אנסה להעמיק עד כמה שדפי הבלוג יאפשרו לי. 
חשק. זה קצת יותר מורכב מזה. אם מישהי קשה לה -עם דימוי גוף לדוגמה, או משהו לא פתור בהסתכלות על קיום יחסים, או אולי יש איזו פנטזיה שלא תמיד מתגשמת ולא מובן לה למה, או שהיא מחזיקה כל מיני אמיתות בראש לגבי עצמה, או קשיים עם בן הזוג באופן כללי, או פשוט לא נהנית ולא מבינה למה, אז כל הנושאים האלה יפריעו ויהוו חסם. זה חוזר לאותו עיקרון – כשלא נהנים (וכרגע לא ממש משנה מהי הסיבה) אין חשק. נקודה. הגיוניות אנחנו, נכון?
אגב, תת קבוצה מעניינת היא הנשים הפרקטיות. לא נעים? לא נורא. עושות V. לפעמים אפילו יוזמות. מחשבות (מ בשווא, ח בפתח) בראש כמה ימים עברו מהפעם האחרונה ויוזמות. עושות V כדי לסיים עם הסיפור. 
האחרות מפתחות כאב ראש תמידי, מרבות ביציאות עם חברות, סובלות מעייפות כרונית, כל דבר. ואגב, זה מעייף להיות אנחנו. אני באמת מאמינה ומכירה את זה. החיים לחוצים, אנחנו מג'נגלות בין מיליון דברים אבל, לדברים שעושים לנו טוב בלב ובגוף – יש לנו חשק ואנחנו מוצאות את הזמן. אז זה אותו הדבר. כמעט.

מגיעה לדבר הבא:

נהנית. ואין חשק. מה תגידי על זה?

יש איזה מיתוס מעניין ביחסים שחשק זה יצור פלאי שאמור לצוץ ולהתעורר. לפתע פתאום אנחנו מוקפות "הילה" של חשק, העור קורן, לכלוכית הופכת לסינדרלה והופ, ברק בעיניים וחשק מטורף. 

סליחה על האכזבה אבל זה לא.
זה יכול לקרות לפעמים, הרבה פעמים בשנה הראשונה (שנה ראשונה קרי – עד שנכנסת להריון ויש לך ילדים, או בתקופות רגועות. למרות שכרגע אני מנציחה את מיתוס השנה הראשונה – אשר היא לא פשוטה בכלל להרבה זוגות).
בקיצר, אז לא. כלומר החשק לא מתעורר פתאום. אני אתן דוגמה מהיום בבוקר. בעצם משני הבקרים האחרונים. לא היתה לי טיפת כח לקום לאימון הריצה. הלכתי לישון מאוחר, התזונה בחנוכה אפעס לא משהו. סופגניות לא מתיישבות טוב כשאוכלים אותן בערב ורצים חמש שעות אח"כ. העייפות, החופש של הילדים. לא פשוט. כל לילה התלבטתי מחדש וכל בוקר לקח לי כמה דקות להחליט בחוסר חשק מוחלט שאני מתלבשת ובאה. אני תמיד אומרת לעצמי שמקסימום – אהנה.

אני שומרת לעצמי את האפשרות לחזור אחרי ריצת החימום הקצרה אבל בד"כ מנסה למשוך עוד קצת. ואז באופן מפתיע (באמת שזה מפתיע אותי כבר שלוש וחצי שנים) אני נהנית. כל פעם מסיימת עם  הַיי, אנדרופינים, עם תחושה של הנאה, חיבור לגוף ועוצמה כמו שרק הריצה יכולה להעניק לי.
יחסים זה אותו דבר. זה בסדר שאין חשק. זה לא פשוט לפנות את הזמן ולקדש את המרחב. אבל מה? אם בסוף נהנים (ובאמצע :)) אז הכל טוב. אם סיימת בתחושה טובה אז זה בסדר גמור. אין שום בעיה. אחת השאלות הגדולות היא – האם זה אומר עלי משהו שאני לא רוצה אבל בסוף נהנית? כן. זה רק אומר שאת נורמלית. ואם את רוצה? אז הכל בכלל מצוין.

אבל, מתי יהיה לי חשק?

כשתחווי באופן רציף הנאה. הנאה פנימית, הנאה שלמה, הנאה של גוף-נפש. אין אחד ללא השני. הגוף לא עומד לבד ואין הנפש בודדה. כשהנפש מחוברת אז גם הגוף מתחבר. כשהכל מתיישב.

נכון לפעמים זו עבודה, אבל אז זה קורה וזה שווה את זה. ויש חשק.

עד פה להיום – על חשק ויחסים, עד כמה שמתאפשר להביא לכאן – לבלוג וללא עבודה פרטנית ואישית אתכן. 

יש לך שאלות? רוצה שארחיב על נושאים מסוימים?
כתבי לי לכאן.

עריכה: שלחתן שאלות. ערכתי אותן לפוסט המשך. הנה הוא כאן.

נ.ב. – טיפ קטן: תבדקי באמת למה כן יש לך חשק בחיים. מה עושה לך טוב. האם מה שעושה לך חשק עושה לך טוב בחיים? ואם משהו שלא תמיד יש לך חשק עושה לך טוב? איזה דוגמאות מקבילות מחייך שלך את יכולה להביא לכאן?


השארת תגובה